Til hovedinnhold

Visste du at skipene ble påført spesiallaget maling i dokk?

Annet hvert år er alle transportskipene i tørrdokk, mens cruiseskipene har et intervall på tre år. I mellomperiodene er skipene i våtdokk, det vil si at de ligger til kai mens vedlikeholdsarbeidene utføres.

⚓️ Hva er tørrdokk?

Tørrdokk er et anlegg som setter skip og andre flytende fartøy, helt fri av vannet, slik at reparasjoner, ettersyn, bunnskraping og maling kan foretas på de deler av skipet som ellers er under vann.

Alle bidrar, på tvers av avdelinger

Når skipene er i dokk jobber mannskapet på spreng med blant annet med rydding, vasking, maling og forefallende arbeid. Alle avdelinger bidrar, gjerne i team på tvers av avdelinger. Color Lines IT-avdeling og KOMBO utfører ofte omfattende arbeid. Verftsarbeiderne tar seg av de andre store og prosjektene. Color Line har alltid hatt stort fokus på å holde skipene ved like, gjøre de mer miljøvennlige og bedre gjesteopplevelsen. Her er høydepunktene fra årets dokkopphold.

Det er mye som skal fikses når skipene er i dokk, og alle avdelinger bidrar! Båtlaget på Color Magic består av Stein-Herman (konferanse) Lasse (kelner i Oceanic) Stian (sommelier i Oceanic) Kenneth (byssegutt), Mathias (forpleining) og Ole Andreas (parfymen). Her utretter de magi med MOB-båten, og får den til å skinne!

Skipet vaskes ned

Skipene blir grundig nedvasket. Husøkonomassistent Isabel og forpleiningsassistent Juliet er her i gang med vindusvask i Oceanic à la Carte på Color Fantasy.

Color Hybrid – våtdokk i Frederikshavn (2. januar – 9. januar)

Vårt nyeste skip i flåten var på et kortere verftsopphold i år. Det var ikke noe behov for store, omfattende arbeider denne gangen.

Color Hybrid og SuperSpeed 2 i Frederikshavn

Videokameraer installeres i Taxfreebutikken på Color Hybrid, for å hindre tyveri.

Steinveggen i Color Shop blir bygget opp igjen.

Nye skillevegger i Utsikten Bar & Lounge

Nye skillevegger er montert i Utsikten Bar & Lounge for å bedre gjesteopplevelsen.

Noe av arbeidet som er utført:
  • Flere tepper ble skiftet
  • Nye skillevegger ble satt opp i Utsikten Bar & Restaurant
  • Matavfallskvern ble installert i byssa, for bedre kontroll av matavfallet
  • Buffetdisk ble bygget om for lettere renhold
  • Service på mye teknisk hotellutstyr
  • Nyinstallasjon av heatere og avfuktere i batterirommet
  • Årlig kontroll av batterier, tavler og brytere for all strømtilførsel
  • Rengjøring av bl.a. gråvannstanker og svartvannstanker
  • Årlig sertifisering av skipet ble utført av Sjøfartsdirektoratet og DNV

SuperSpeed 2 – tørrdokk i Frederikshavn (4. januar – 19. januar)

Hovedfokuset var tiltak som skal sørge for at skipet bruker enda mindre energi når det seiler. Tiltak for bedre inneklima har også vært prioritert.

SuperSpeed 2 i dokk i Frederikshavn.

Bluefins Bar & Lounge har fått nytt vindu

Vinduene i Bluefins ble byttet. De nye vinduene er laget av energiglass som isolerer bedre slik at det blir mindre varmt om sommeren.

Maskinsjefen inspiserer en av skipets stabilisatorer

Maskinsjefen inspiserer en av skipets stabilisatorer.

På hver side av skroget er det ei finne eller en «vinge» som stabiliserer båten. Finnene beveger seg på en måte som motvirker krengebevegelser i skipet med opptil 60 prosent. Et elektrisk styringssystem gjør at de vipper fram og tilbake

Arvid Sandbakk, teknisk inspektør for Superspeed 1 og Superspeed 2

Noe av arbeidet som er utført:
  • De to Rolls-Royce hovedpropellene er overhalt
  • Glidelagrene i begge rorene er byttet
  • Framdriftsmotorer, styremaskiner og stabilisatorer er overhalt
  • Bunnmaling X-200 levert av Sandefjords-firmaet Jotun vil sørge for at SuperSpeed 2 skal gli lettere gjennom sjøen
  • Datasystemene om bord er fornyet, blant annet med systemer som overvåker energiforbruket
  • Tiltak for bedre inneklima har også vært prioritert. I tillegg er bl.a. styresystemet for vifteanlegget skiftet ut til et bedre og mer effektivt system
  • Tepper har blitt skiftet
  • Vinduene i buffeten og Bluefins er skiftet til energiglass
  • Møbler er reparert og har fått nytt skinn, blitt renset, etc.

Color Fantasy – våtdokk (9. januar – 19. januar)

Color Fantasy var i våtdokk ved Revierkaia i Oslo. Implementeringen av nytt ombordsystem (DOBS) var den den største jobben.

Color Fantasy i våtdokk.

Bytte av lys på redningvester

Det er ikke bare skipene som vedlikeholdes i dokk. Mannskapet på Color Fantasy har blant annet byttet lys på mer enn 3 700 redningsvester.

Et team fra IT og KOMBO har gjort en stor jobb med implementering av DOBS på skipene. Her er noen av dem på Color Fantasy.

Ny disk i Oceanic à la Carte på Color Fantasy. En tilsvarende disk er satt opp i restauranten på Color Magic.

Den nye LED-skjermen monteres i Show Lounge på Color Fantasy.

Den nye LED-skjermen monteres i Show Lounge på Color Fantasy. Den har buet bakvegg så den kan ses like godt fra alle vinkler.

Noen av arbeidet som er utført:
  • Nytt ombordsysstem (DOBS) har blitt installert
  • Show Lounge har fått ny LED-skjerm
  • Resepsjonskiosken er totalrenovert
  • Alle teppene på skipene er byttet eller renset
  • Madrasser er byttet
  • Lys er byttet på alle skipets redningsvester

Color Magic – tørrdokk i Odense (8. mars – 25. mars)

I år var det Color Magic sin tur til et lengre opphold i tørrdokk. Blant annet ble påføringen av silikonmaling på skroget fullført, og skipet ble det siste i flåten som fikk nytt ombordsystem.

Color Magic i tørrdokk

Color Magic i tørrdokk.

Parfymebutikken er revet helt ned til stålet og er bygget opp igjen.

Parfymebutikken er totalt bygget om slik at den blir lik som på Color Fantasy. Her er Hanne og Ole Andreas i gang med å fylle opp hyllene igjen.

Hanne og Ole Andreas i gang med å fylle opp hyllene i Parfymebutikken igjen.

Spa-avdelingen er oppgradert med bl.a. nye boblebad. Flere vinduer måtte fjernes for å få boblebadene på plass.

Skroget på Color Magic

Skroget før den nye silikonmalingen er påført.

Det er utført en stor jobb med å overhale hovedgiret mellom maskin og propell.

Noe av arbeidet som er utført:
  • Parfymebutikken er totalrenovert
  • Show Lounge er bygget om for å få flere sitteplasser på de bakerste radene
  • Spa-avdelingen har fått to nye boblebad
  • Nytt ombordsystem er innstallert (DOBS)
  • Malingen av skroget med silikonmaling er fullført. Halvparten av skroget ble malt i forrige dokk.
  • Skutesidene er malt
  • Lageret til buffetrestauranten er bygget om
  • To ferskvannstanker er malt og sandblåst
  • Hovedgiret mellom maskin og propell er overalt

SuperSpeed 1 – tørrdokk i Frederikshavn (13. mars – 28. mars)

Skipet har vært igjennom det mest omfattende oppgraderings- og vedlikeholdsarbeidet som er utført i skipets 15 år lange historie. 100 verftsansatte jobbet døgnkontinuerlig med vedlikehold, reparasjoner og oppgraderinger. Samtidig var et mannskap på 100 personer på jobb fra klokken 07.00 om morgenen til klokken 19.00.

SuperSpeed 1 i dokk

SuperSpeed 1 i dokk.

Hovedpropell

I år er alle de store servicene utført av arbeidere fra merkeverkstedet. Her monteres en av Rolls-Royce hovedpropellene.

Skipsbunnen på SuperSpeed 1 inspiseres

Skipsbunnen på SuperSpeed 1 inspiseres. Nyeste silikonmaling fra Hempel er påført for å hindre alger og andre dyr å feste seg på skipsbunnen, og får skipet til å gli lettere gjennom sjøen

Vinduene i Catch Me If You Can ble byttet

Vinduene i Catch Me If You Can ble byttet med energiglass.

Nymalt skuteside

Nymalt skuteside

Bulben på SuperSpeed 2 før den blir malt rød. SuperSpeed 1 er konstruert på samme måte.

Superspeed 1 har en optimalisert form på skroget, slik at båten ligger best mulig i vannet. I baugen av skipsskroget er det en karakteristisk bulb. Bulben bryter vannflaten og sørger for å minske vannmotstanden, og skipet bruker dermed mindre energi for framdrift.

Robert Bærulfsen, kaptein på Super Speed 1

Noe av arbeidet som er utført:

  • Møbler, sete- og putetrekk, tepper og gulvbelegg er skiftet
  • De to Rolls-Royce hovedpropellene er overhalt
  • Én sidepropell er byttet
  • Glidelagrene i begge rorene er byttet
  • Framdriftsmotorer, styremaskiner og stabilisatorer er overhalt
  • Nytt datasystem er installert. Det skal forbedre måten motorene kjører på, slik at drivstoffbruken reduseres
  • Nyeste silikonmaling fra Hempel er påført for å hindre alger og andre dyr å feste seg på skipsbunnen
  • En bulk i skipssiden er utbedret
  • Color Lines hvite logo og alt i blått på skipssidene er malt, samt skorstein, overbygg og baugport
  • Alle vinduene på broen har vært tatt ut, og rammene er behandlet for rust
  • Alle vinduene forut i buffeten er skiftet til energiglass, samt flere i Bluefins og Bluefins Kitchen

Et sjeldent øyeblikk! De to cruiseskipene passerte hverandre i Oslofjorden da Color Magic kom tilbake fra dokk.

Alle små dråper